Úřady

06.06.2023
Tentokrát něco z jiného soudku než minule - živnostenského.

V sedmém měsíci jsem přestala fyzicky zvládat svoji práci. A to už jsem měsíc jela jen na částečný výkon a tím i částečný příjem.

Pokud si žena jako OSVČ neplatí navíc nemocenské pojištění, které se vůbec nevyplatí, tak by ale zřejmě měla pracovat až do dne porodu.

Nechtěla jsem další dva až tři měsíce platit zdravotní a sociální pojištění z nulového příjmu.

Přerušení živnosti, které slouží k tomu, aby nebylo třeba platit sociální, je jednoduchá záležitost. Stačí vyplnit Jednotný registrační formulář a v něm zaškrtnout, že má Živnostenský úřad dát vědět i všem ostatním úřadům.

Ovšem aby žena nemusela dál platit zdravotní, má pak jedinou možnost, a tou je přihlásit se na Úřad práce (ÚP). K tomu slouží Žádost o zprostředkování zaměstnání.
Už tou žena stvrzuje, že je schopná pracovat, ale stejně po mně ještě chtěli potvrzení od lékaře, aniž by na to byl nějaký oficiální papír.

Vyrobila jsem si ho takhle:
Potvrzení schopnosti uchazečky o zaměstnání pracovat v těhotenství

Potvrzuji, že ________________, r. č. ___________, nemá rizikové těhotenství.

V _____ dne ___________

__________________________________
Razítko a podpis ošetřujícího lékaře

Dále chtějí kopii těhotenské průkazky, kde je vidět termín porodu. Potud je to taky proveditelné.

Kámen úrazu nastává až ve chvíli, kdy by těhotná živnostnice chtěla na toto období i peněžitou podporu. Na kterou má nárok z titulu předchozích plateb sociálního pojištění. Vyplnit Žádost o podporu v nezaměstnanosti je ještě snadné. 
Přikládá se vyměřovací základ za předchozí rok a potvrzení o době podnikání, což naštěstí Sociálka (ČSSZ, v Praze PSSZ) pošle sama na základě přerušení živnosti. K tomu chtěli navíc i doručenku, protože jsem to dostala přes datovou schránku.

Jenže pak po mně chtěli ještě potvrzení, že nebudu pobírat mateřskou. Což je zcela evidentní, protože na mateřskou má nárok jen OSVČ, která si platí to nemocenské navíc. A tady jsem narazila. Ptala jsem se PSSZ, jak takové potvrzení získám.
"Pro potvrzení o tom, že nevzniká nárok na peněžitou pomoc v mateřství, podejte prosím žádost o peněžitou pomoc v mateřství."
Čili jediné, jak získám potvrzení o téhle - zákonné - skutečnosti, je, že půjdu na PSSZ, vyzvednu si papírový tiskopis pro žádost o mateřskou, který z nějakého důvodu nejde aspoň stáhnout online, nechám ho vyplnit svého lékaře, donesu ho zpět na PSSZ a vyčkám na zamítavé stanovisko, abych ho mohla předat na ÚP. Kocourkov. 🤣

Kamarádka, která byla v úplně stejné situaci (živnostnice bez nemocenského pojištění, od sedmého měsíce neschopná vykonávat svou práci) před dvěma lety, nic takového dokazovat nemusela. Asi novinka.

První schůzku na ÚP mám dva měsíce před termínem porodu, tedy v době, kdy zaměstnané těhotné mohou již odejít na mateřskou dovolenou. To jsem zvědavá, jestli mi vymyslí, co bych tak teď měla dělat, když ve své práci už pokračovat nedokážu...


Edit: tiskopis pro žádost o mateřskou u sebe mají gynekologové a výplní ji na vyžádání cca 8 týdnů před termínem porodu. A ačkoliv ta možnost nikde zmíněná nebyla, zkusila jsem ji poslat datovkou na PSSZ v Trojské - a prošlo to. Stejně mě irituje, že musím podat žádost o něco, na co nemám nárok, aby mi zpět přišlo "žádost účastníka řízení je tak zjevně právně nepřípustná." Připadám si jako zločinec. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky